reklama

Čínština na Slovensku

Keď som ešte bola študentka v Pekingu, počula som, že na Univerzite Komenského sú študenti, ktorí sa venujú čínštine. Veľmi som bola zvedavá, ako im ide, veď hovorí sa, že čínština patrí k ťažkým jazykom pre cudzincov. Od prvého dňa, čo som začala žiť na Slovensku, moja milá slovenská spolubyvajúca Eliška mi dáva nekonečné milé prekvapenie. Študuje čínštinu už dva roky, má v sebe peknú slovnú zásobu, niekedy robieva veľmi zlaté chybičky, z ktorých sme sa celý týždeň rozosmiali.No, musím sa príznať, že aj ja často robievam „hrozné“ chýby. Ako napríklad som úplne zmiešali „milí diváci“ a „milí diviaci.“ Eliška mi veľa pomohla v slovenčine, práve aj vďaka nej som sa blížila k tým slovenským budúcim sinológom. Pred týždňom nám oznámila čínska lektorka z univerzity, že sa vráti naspäť do Číny niekoľko dní kvôli práci. Preto sme dostali vzácnu šancu, aby sme konečne mohli nejako uplatňovať našu slovenčinu na Slovensku. No,dnes ja mám výmenu stráží.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (190)
Katka,Janka,Vierka,Lukáš,Lidka,Robo,Natálka,Miško.A,Eliška,Miško.S
Katka,Janka,Vierka,Lukáš,Lidka,Robo,Natálka,Miško.A,Eliška,Miško.S (zdroj: Linduška H.)

Včera večer som na dnešné vyučovanie pripravila dve hodiny, až som už mala sebadôveru, že zvladnem celých 90 minút, aby sme stále mali zaujímavé témy a programy. Aby som sa tvárila ako učiteľka, obliekala som si čínske šaty, snažila som sa rozprávať pomalšie po čínsky, no, ale netuším, či sa mi podarilo. V čínštine podľa mňa najťažšie je to, že existujú štyri tóny, preto čínština je tak spevavá, plná rytmu. Keby rozprávajúci neovladal tóny správne, to je fakt pre počujúcich tyranie. Mám skúsenosť, keď som raz cestovala lietadlom domov zo Slovenska, jedna ruská letuška v lietadle rozprávala po čínsky, preboha, to bola katastrofa, keby som mala inú možnosť, hneď by som vystúpila z tohto lietadla. Nebola som vôbec prísna, ale vážne sa nedalo počuť. Kto vie si to predstaviť, ako som sa cítila, keď také tyranie každý pol hodiny opakovalo. Vtedy som len jedine túžila, kiež by som čínštine nerozumela.  

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ale je pre mňa tak príjemne počuť, ako rozprávajú slovenskí študenti po čínsky. Aj keď ešte nemôžu úplne správne vysloviť každé slovo, snažia sa, len taký postoj ma už dosť dojímal. V štatnej jazykovej škole som poznala niekoľko veľmi vzácnych priateliek, Linduška je jedna medzi nimi. Tak ma nesmierne milo prekvapilo, keď som sa dívala na ňu pri diktáte, ako krásne a správne píše naše znaky. To je pre mňa ako zázrak, nesmierne ju zo srdca obdivujem. V srdci som si povedala s veľkou radosťou : Linduška, keď už vieš všetko, načo tu stojím?    Na Slovensku zatiaľ vrátane Štátnej jazykovej školy, ešte v niekoľkých súkormných jazykových školách sa dá študovať čínštinu. Okrem toho, hneď bude Konfuciov Inštitút otvorený pre verejnosť v neďalekej budúcnosti. Verím, že určite bude viac možností pre slovenských záujemcov o čínštinu. Jazyk je len mostom, ktorý spája dve rôzne kultúry, ktorý vedie ľudí z iných krajín k lepšiemu porozumeniu. To je naozaj veľmi príjemný pocit, keď hovoríme jazykom tej krajiny, kde spoznávame ľudí, históriu a tradiciu. V budúcom semestri niektorí slovenskí študenti pôjdu do Číny na rok študovať, veľmi im držím palce, nech zažívajú veľa nezabudnuteľných krásnych chvíli ako ja na Slovensku, nech Čína im zanechá dobrý milý dojem v srdci.    

Čínske dievča-Chen Lidka Liang 梁晨

Čínske dievča-Chen Lidka Liang 梁晨

Bloger 
  • Počet článkov:  77
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som Číňanka, vyrástla som v Pekingu. Ked´ som mala 19 rokov,osud mi dal príležitosť študovať slovenčinu. Mojim najväčším snom je písať o Slovensku knihu pre Číňanov, aby viac Číňanov vedelo, aká je táto krásna krajina v strednej Európe. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáCestovanie po krásnej zemidruhá strana nášho svetaMyšlienkyOhňostroj láskySúkromnéživot na Slovenskuživot okolo mňaŽiar nádhernej civilizácie

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu